theologie

Ben je toe aan de volgende stap? Een cursus, hbo-module of deeltijdopleiding geeft je nieuwe kennis en inzichten.

Christelijke theologie | Islamitische theologie | Joodse theologie | Hindoeïstische theologie | Boeddhistische theologie | Systematische theologie | Praktische theologie | Historical theologie

Studeren naast je baan is heel dichtbij
Vakgebied Theologie

Waarin wil jij je ontwikkelen? Je komt verder aan een hogeschool

• Altijd dichtbij
  • Toonaangevend onderwijs voor professionals
  • Erkende certificaten en diploma’s
  • Ook korte cursussen
"Geloof is het vermogen om te hopen, wat niet te zien is."
Kees van Kooten, Nederlands schrijver en cabaretier.

Hoe verandert het vakgebied?

In een snel veranderende wereld biedt geloof een stabiele basis. De toenemende bezorgdheid over duurzaamheid zorgt ervoor dat we op zoek gaan naar de kern van ons bestaan, wat zowel verdieping als verbreding vereist.

Richtingen Theologie

Bij theologie richt je je op het onderzoeken en bestuderen van religieuze en spirituele aspecten van het menselijk bestaan, evenals op de studie van religieuze teksten en tradities. Door middel van filosofische en theologische reflectie tracht je inzicht te verkrijgen in het leven en de menselijke ervaring.

systematische theologie

Bij systematische theologie richt je je op de studie van religieuze overtuigingen en concepten, en de manier waarop deze samenhangen en georganiseerd kunnen worden. Het omvat onderwerpen zoals God, de schepping, de mens, het kwaad, de verlossing en de eindtijd.

praktische theologie

Bij praktische theologie richt je je op het bestuderen en toepassen van religieuze en theologische concepten in de praktijk van het dagelijks leven. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de rol van religie in de samenleving, de functie van rituelen en liturgieën in religieuze gemeenschappen, pastorale zorg en counseling, en de manier waarop religieuze gemeenschappen en leiders kunnen bijdragen aan sociale verandering.

historical theologie

Bij Historical Theologie richt je je op de studie van de ontwikkeling van theologische ideeën en concepten door de geschiedenis heen. Dit omvat de studie van theologische debatten, het werk van theologische denkers en de invloed van theologische ideeën op de samenleving en de cultuur in het verleden.

BAANKANSEN IN EEN VERANDERENDE WERELD

Als theoloog heb je diverse mogelijkheden om een carrière te starten. Enkele opties zijn:

• Geestelijk leider: bijvoorbeeld als priester, dominee, of rabbijn, waarbij je spirituele leiding geeft aan een religieuze gemeenschap.
  • Leraar of docent: je kunt lesgeven over religie en filosofie op een religieuze school of op een seculiere onderwijsinstelling.
  • Schrijver of onderzoeker: je kunt verder onderzoek doen en schrijven over religie, theologie, en spirituele onderwerpen.
  • Non-profitmedewerker: je kunt werken voor een non-profitorganisatie die zich richt op geloofsgerelateerde zaken.
  • Uitgever: je kunt werken in de uitgeverij en het beheer van religieus materiaal.
  • Beleidsmaker: je kunt beleid ontwikkelen op het gebied van godsdienst, filosofie, en ethiek in de overheid of bedrijfsleven.
  • Spiritueel counselor: je kunt individuen spirituele raad en begeleiding bieden.
  • Academisch medewerker: je kunt verder onderzoek doen en lesgeven op het gebied van theologie aan universiteiten en hogescholen.

Relevant blijven met nieuwe inzichten

Godsdienst is al zo oud als de mensheid en toch zit theologie volop in verandering. Beoefenaars die nieuwe kennis opdoen, onderscheiden zich van de rest. Dankzij nieuwe inzichten blijf je relevant in deze snel veranderende wereld.

"Theologie is niet alleen het onderzoeken van de theologische waarheden, maar ook het verkennen van onze eigen spirituele zoektocht en het bevorderen van onze persoonlijke groei."
Thea Duk, Nederlands theoloog en schrijver.

Ervaringsverhalen

Groeien in je vak is heel dichtbij

“Dus docenten kennen je en dat is wel heel prettig. “

Coaching bij je studie is heel dichtbij

“Als je door de bomen het bos niet meer ziet, ben je daar als docent en heb je een coachende rol. “

Persoonlijke ontwikkeling is heel dichtbij

“Een hogeschool was voor mij belangrijk, omdat het praktijkgericht is.”

Praktijkgericht onderwijs is heel dichtbij

“Ik denk dat het heel belangrijk is dat je de feeling houdt, de voeling, houdt met de praktijk."

Je erkende diploma is heel dichtbij

“Ik denk dat het belangrijk is dat je de hogeschool kiest die voor jou het beste past.“

Sparren met deskundigen is heel dichtbij

“Daar heb je veel meer aan als dat je dat in een boekje moet lezen.”

Een relevant netwerk is heel dichtbij

"Dat maakt het juist wel heel erg gevarieerd."

Een leuke werksfeer is heel dichtbij

"De sfeer vind ik natuurlijk fantastisch, anders werk ik hier niet zo lang."

Direct toepasbare kennis is heel dichtbij

"De bereikbaarheid van de opleiding was zeker belangrijk."

Begeleiding op maat is heel dichtbij

"Elke student is eigenlijk een individu met een eigen verhaal en context."

Een regionaal netwerk is heel dichtbij

"Ik heb voor mijn hogeschool gekozen omdat het heel dichtbij is."

Leren van medestudenten is heel dichtbij

"Ik denk als ik terugkijk, ben ik wel heel tevreden met de keuzes die ik heb gemaakt."