marketing, sales & communicatie

Ben je toe aan de volgende stap in je carrière Marketing, Sales & Communicatie? Een cursus, hbo-module of deeltijdopleiding geeft je nieuwe inzichten en doorgroeikansen. 

Marketing | Sales  | Communicatie

Studeren naast je baan is heel dichtbij
Vakgebied Marketing, Sales & Communicatie

Waarin wil jij je ontwikkelen? Je komt verder aan een hogeschool

  • Altijd dichtbij
  • Toonaangevend onderwijs voor professionals
  • Erkende certificaten en diploma’s
  • Ook korte cursussen
"De kunst van communicatie is de taal van leiderschap."
James Humes, presidentiële speechschrijver

Hoe verandert het vakgebied?

Bedrijven dienen zich aan te passen aan de veranderende trends in marketing, sales en communicatie. Hieronder vallen digitalisering, automatisering, datagebruik, mobiele technologie en social media. Door het gebruik van nieuwe technologieën en strategieën, kun je de doelgroep beter bereiken en betrekken, terwijl je gebruik maakt van data-analyse om gerichtere beslissingen te nemen en de klanten beter te begrijpen.

Richtingen Marketing, Sales & Communicatie

Als marketing-, sales-, en communicatieprofessional ontwikkel je strategieën voor klantenwerving, interactie en promotie. Technische vaardigheden zijn belangrijk voor data-analyse en online marketingtools. Hieronder lichten wij enkele hoofdrichtingen toe:

marketing

Je richt je hier op het ontwikkelen van marketingvaardigheden en kennis. Dit kan gaan om gespecialiseerde cursussen in marketingstrategieën, maar ook om meer algemene aspecten.

sales

Je leert hoe je potentiële klanten kunt identificeren, hoe je hun behoeften kunt bepalen en hoe ze overgaan tot de koop van een product of dienst. Je leert ook hoe je salesgesprekken kunt voeren, hoe je je klanten het beste kunt bedienen en hoe je je salesdoelen kunt bereiken.

communicatie

Je leert hoe je informatie effectief kunt uitwisselen en communiceren met anderen, zowel intern als extern. Daarnaast leer je hoe je verschillende communicatiekanalen en -technieken kunt gebruiken, zoals e-mail, social media, videoconferencing en telefonie.

BAANKANSEN IN EEN VERANDERENDE WERELD

Als je een marketingopleiding hebt gevolgd, kun je aan de slag in verschillende functies bijvoorbeeld zoals:

  • Marketingmanager: je geeft leiding aan de marketingafdeling binnen een bedrijf. Je helpt klanten om hun marketingdoelen te bereiken en bouwt campagnes die zowel online als offline worden ingezet.
  • Marketingstrateeg: je geeft een specialistische bijdrage op tactisch en strategisch niveau ten behoeve van het marketingbeleid van een bedrijf, instelling of organisatie. 
  • Productmanager: je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van producten of diensten binnen een organisatie. 

Veel salesopleidingen zullen je voorbereiden op een carrière als:

  • Accountmanager: je vervult een combinatiefunctie van relatiebeheer en sales. Daarnaast richt je je op het halen van een hogere omzet.
  • Klantenservice medewerker: je ondersteunt klanten over bestaande producten of diensten en geeft advies over nieuwe producten.
  • Sales- en marketingcoördinator: je lanceert nieuwe producten op de juiste wijze en bouwt dit verder uit.

Je kunt verschillende soorten communicatie-gerelateerde banen krijgen als je een communicatieopleiding hebt gevolgd. Dit kan variëren van een baan als:

  • Communicatiemedewerker: je helpt mee om de relatie tussen een bedrijf en de buitenwereld te onderhouden.
  • Copywriting: je schrijft vaak teksten voor websites, blogartikelen, folders, brochures, e-mailings, advertenties, nieuwsbrieven of andere wervende teksten. 
  • Eventmanagement: je houdt je bezig met het organiseren en het uitvoeren van evenementen.

Een marketingopleiding helpt je bij het ontwikkelen van vaardigheden om marketingstrategieën te creëren. Met een salesopleiding leer je hoe je effectief klanten kunt werven en klantrelaties kunt versterken. Een communicatieopleiding biedt je een breed scala aan vaardigheden voor verschillende beroepen.

De baankansen op het gebied van marketing, sales en communicatie zijn goed. De banen zijn vaak veeleisend en vereisen veel kennis en ervaring, maar er is voldoende ruimte voor groei en specialisatie. Er zijn talloze carrièremogelijkheden binnen deze sectoren, zoals marketing- en communicatieadviseurs en -managers, salesmanagers, public relations-managers en productmanagers. Veel professionals, zoals jij, gaan ook aan de slag als zzp'er op dit gebied.

Relevant blijven met nieuwe inzichten

De Marketing, Sales en Communicatie sector is volop in ontwikkeling. Marketeers die nieuwe technieken omarmen, zijn de uitblinkers van morgen. Met nieuwe inzichten blijf je relevant in deze snel veranderende wereld.

"De beste marketing voelt niet als marketing."
Tom Fishburne, reclamemaker

Ervaringsverhalen

Groeien in je vak is heel dichtbij

“Dus docenten kennen je en dat is wel heel prettig. “

Coaching bij je studie is heel dichtbij

“Als je door de bomen het bos niet meer ziet, ben je daar als docent en heb je een coachende rol. “

Persoonlijke ontwikkeling is heel dichtbij

“Een hogeschool was voor mij belangrijk, omdat het praktijkgericht is.”

Praktijkgericht onderwijs is heel dichtbij

“Ik denk dat het heel belangrijk is dat je de feeling houdt, de voeling, houdt met de praktijk."

Je erkende diploma is heel dichtbij

“Ik denk dat het belangrijk is dat je de hogeschool kiest die voor jou het beste past.“

Sparren met deskundigen is heel dichtbij

“Daar heb je veel meer aan als dat je dat in een boekje moet lezen.”

Een relevant netwerk is heel dichtbij

"Dat maakt het juist wel heel erg gevarieerd."

Een leuke werksfeer is heel dichtbij

"De sfeer vind ik natuurlijk fantastisch, anders werk ik hier niet zo lang."

Direct toepasbare kennis is heel dichtbij

"De bereikbaarheid van de opleiding was zeker belangrijk."

Begeleiding op maat is heel dichtbij

"Elke student is eigenlijk een individu met een eigen verhaal en context."

Een regionaal netwerk is heel dichtbij

"Ik heb voor mijn hogeschool gekozen omdat het heel dichtbij is."

Leren van medestudenten is heel dichtbij

"Ik denk als ik terugkijk, ben ik wel heel tevreden met de keuzes die ik heb gemaakt."